در پنج گام از بازاریاب به سمبل بازاریابی تبدیل شوید

آدام و متیو تورن
ترجمه : صدیقه خندان
صاحبان کسب و کاری که متخصصان شناخته شده‌ای در زمینه کاری خود هستند، اغلب برتری متمایزی نسبت به رقیبان‌شان دارند. به عنوان مثال، فرض کنید شما مالک یک شرکت محوطه‌سازی هستید و رقیبی دارید که تخصص و نرخ‌هایی قابل مقایسه با شما دارد.
اما بر خلاف رقیبتان که برای به دست آوردن کار جدید تنها به آگهی‌های سنتی تکیه می‌کند، شما در برنامه‌های صبحگاهی ‌ایستگاه‌های خبری محلی حضور دارید، کتاب می‌نویسید و خود را به عنوان سمبل محوطه سازی تثبیت کرده‌اید. فکر می‌کنید افراد چه کسی را برای انجام پروژه‌های محوطه سازی خود استخدام می‌کنند؟ البته که شما را انتخاب می‌کنند؛ چراکه دیگر شما سمبل‌این کار هستید.


تبدیل شدن به یک متخصص شناخته شده به صبر، زمان و بیشتر از هر چیز به فعالیت مستمر نیاز دارد. در‌اینجا پنج روش به شما معرفی می‌کنیم که با به کارگیری آنها می‌توانید برند شخصی خود را بسازید و پایه تخصصی حرفه خود را بر آن مبنا ‌ایجاد کنید.


1. وبلاگ نویسی کنید
اگر می‌خواهید خود را به عنوان یک متخصص تثبیت کنید، باید افراد را متقاعد کنید که شما واقعا می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. برای ‌این کار هیچ راهی آسان‌تر از وبلاگ نویسی نیست. وبلاگ نویسی به شما اجازه می‌دهد بدون ‌اینکه پولی خرج کنید یا ناشری را متقاعد کنید افکار و دانش‌تان را در مورد هر موضوعی به اشتراک بگذارید.


1-1. چگونه به عنوان یک متخصص درآمدزایی کنید؟
وبلاگ نویسی برای کسی که قبلا وبلاگ ننوشته است می‌تواند ترسناک باشد، اما نباید باشد. اگر شما بدانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید، مساله فقط تبدیل ‌این اطلاعات به محتوای نوشتاری است. یک روش موثر که وبلاگ نویسی را آسان‌تر می‌کند ‌این است که چنان بنویسید که گویی برای گروهی از شنوندگان مشتاق صحبت می‌کنید. وانمود کنید آنها بی‌صبرانه منتظر هستند تا شما تخصص‌تان را با آنها به اشتراک بگذارید و سپس آنچه را که مشتاق شنیدنش هستند در قالب متن بیاورید.


2. خود را تبلیغ کنید
به عنوان یک متخصص، شما برند خود هستید. شما محصولی می‌شوید که خود در حال تبلیغ آن هستید، محصولی که جدای از کار اصلی شما است. حتی اگر شما یک برنامه بازاریابی برای شرکت خود دارید، باید یک استراتژی جداگانه برای خود به عنوان متخصص هم داشته باشید. بازاریابی شما برای تخصص‌های‌تان و برای شرکت تان می‌تواند یکدیگر را تغذیه کند. به عبارت دیگر، افرادی که شما را از طریق فعالیت‌های تان برای تبلیغ خود می‌شناسند، شرکت شما را نیز خواهند شناخت و افرادی که با شما از طریق کانال‌های بازاریابی حرفه اصلی تان آشنا می‌شوند، با خود شما نیز به عنوان «متخصص» آشنا خواهند شد.


3. تولید محتوایی جذاب
جذب مخاطبان مشتاق‌تر امری حیاتی است. شما ممکن است بهترین نویسنده نباشید اما اگر به تعدادی از موفق‌ترین وبلاگ‌ها نگاه کنید، خواهید دید که تعداد زیادی از آنها نمی‌توانند خود را به عنوان نویسندگان خوبی در نظر بگیرند. نکته‌ این است که محتوایی که تولید می‌کنید شما را به هیجان آورد. اگر در مورد موضوعی حساس هستید، اشتیاق شما در نوشته، ویدئو‌ها و محتوای صوتی شما نمودار خواهد شد، مهم‌ترین چیز‌این است که بتوانید با خواننده خود ارتباط برقرار کنید. در نظر داشته باشید که اگر با گرامر مشکل دارید بهتر است فردی را برای ویرایش نوشته خود داشته باشید.شما لازم نیست محمود دولت آبادی باشید، اما به یاد داشته باشید یک نگارش ضعیف می‌تواند پیام قوی و جذاب شما را تحت تاثیر قرار دهد.


4. تولید محصول
با استفاده از محتوای وبلاگ خود به عنوان یک پایگاه، می‌توانید تولید محصولاتی را شروع کنید که افراد به دنبال به دست آوردنش هستند . به عنوان مثال ‌ای بوک‌ها، برنامه‌های تصویری و صوتی، وبینارها، کارگاه‌ها و کتاب‌ها جزو ‌این محصولات هستند. لازم نیست صبر کنید تا تعداد مخاطب یا ترافیک سایت زیادی داشته باشید.


1-4. چگونه از دانش و تجارت در حرفه خود محافظت کنید.
همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را برای فروش در نظر بگیرید، کتاب‌ها، برنامه‌های چندبخشی، کارگاه‌ها، سمینارها، بوت کمپ‌ها. ‌این لیست بی پایان است. وقتی خود را به عنوان یک متخصص شناخته شده و مورد احترام در زمینه کاری خود تثبیت کردید، همچنین می‌توانید برنامه‌های مشاوره و تدریس خصوصی را پایه‌گذاری کنید. آسمان حد شما است.


5. کار خود را ارتقا دهید
راه‌های غیرقابل شمارشی وجود دارد که بتوانید با رشد برند شخصی خود درآمد کسب کنید. خود را به عنوان یک متخصص بشناسانید تا توسط کمپانی‌های رسانه‌ای، شرکت‌ها و سایر سازمان‌هایی که در جست‌وجوی متخصص صاحب‌نظر (مفسر)، سخنران و مشاور هستند، شناسایی شوید. اجازه دهید افراد از طریق ارتباطات رسانه‌های اجتماعی، فعالیت‌های شبکه‌ای و وب سایت بدانند که شما برای سخنرانی و مشاوره به طور رایگان یا غیررایگان آماده هستید. متخصصان زیادی که به طور رایگان سخنرانی کرده‌اند تا نامشان را مطرح کنند اکنون برای هر سخنرانی ده‌ها هزار دلار درخواست می‌کنند.
الهام گرفتن آسان است. به هر کسی که شما به عنوان متخصص می‌شناسید نگاه کنید و بدانید همان کاری را که آنها در زمینه کاری شان انجام داده‌اند شما می‌توانید در زمینه کاری خود انجام دهید. آیا ‌این آرزوی شماست که در یک برنامه تلویزیونی معروف حضور داشته باشید؟ شما می‌توانید. یا شاید هدف شما‌ این است که به عنوان فرد صاحب نظر (مرجع) در جامعه حرفه‌ای خود شناخته شوید. ‌این نیز قابل دستیابی است. برای آن مرتبه از تخصص که برایتان مهم است برنامه ریزی کنید و آن را دنبال کنید.